Meny

Ett misslyckat frisörbesök

Ett misslyckat frisörbesök

Emma ringde mig i måndags och var förtvivlad över ett misslyckat frisörbesök. Hon hade under en lång period försökt spara sitt hår och låtit en gammal blondering växa ut. I lördags så besökte hon en salong för att försöka färga in de blekta längderna i en färg som skulle matcha hennes mörkare botten. Resultatet blev inte alls vad hon hade tänkt sig. Alldeles för mörkt och med en rödbrun nyans i botten och en grön-grå-svart ton på längderna. Frisören insåg nog sitt misstag och satte igång att bleka slingor, i detta redan preparerade hår, vilket resulterade i gråaktiga randiga slingor där kvaliteten påminde om tuggummi men fortfarande i en grågrön bas…inte så vackert precis…

När vi får in sådana här kunder på salongen så är det alltid svårt att säga vilket resultat man kan vänta sig, hur lång tid det kommer ta och vad kalaset kommer kosta. Inte så kul för kunden att få höra som redan fått betala en rejäl slant för att bli helt förstörd i håret.

Mitt råd innan du sätter dig i en frisörstol är att göra lite research. Ofta kan man läsa recensioner på nätet. Jag använder mig av Reco där Colours kunder kan gå in och läsa vad våra kunder tycker om oss. Såklart kan frisörerna inte göra alla nöjda men du kan skaffa sig en känsla för om salongen och frisörerna är utbildade och har glada och nöjda kunder. Man kan även söka efter sin frisör på instagram och Facebook där de flesta frisörer lägger upp bilder på sina arbeten. Då får man ju verkligen se hur de jobbar.

Sen är det lite så tyvärr att man för det mesta får det man betalar för. Det gäller även i frisörbranschen. Det behöver inte betyda att man blir nöjd bara för att det är dyrt, men är man inte duktig så kan man inte ta så höga priser. Och då tänker jag att frisören förmodligen är ganska välutbildad med några fler års erfarenhet.

I dagsläget så behöver du inte ha någon utbildning eller certifikat för att få ställa sig och arbeta som frisör. Det betyder ju rent krasst att vem som helst får kalla sig frisör…

…men det är något som Svenska Frisörföretagarna försöker ändra på och de jobbar för fullt för att alla seriösa frisörer ska skaffa sig frisörlicensen som faktiskt bevisar att de har utbildning och att de har ett seriöst företag som betalar skatt och sociala avgifter.

För att få ordning på Emmas färg så var jag tvungen att avfärga hennes hår i tre omgångar, hon hade tur eftersom hennes mörka färg släppte förhållandevis enkelt. Sedan fick jag färga in det i en ny ljusare nyans. Jag använde SensiDos ammoniakfria färg för att skapa hennes nya hårfärg (8/1 i botten m 0,9% väte 1+1 och 10/16+8/1 m 0,9% 1+2 på längderna).

Behöver jag säga hur glad och lättad den här tjejen var när hon gick ut från Colours idag… ;-)

…då älskar jag mitt jobb ännu mer… <3

Webbyrå: Pigment AB Stockholm
%d bloggare gillar detta: