Allmänt,  Färgning,  Före- och efterbilder,  Ljusblonda nyanser,  Mörkbruna nyanser

En missnöjd kund efter ett frisörbesök

Jag har funderat mycket på hur jag ska formulera det här inlägget. Det är ett så känsligt ämne för både kunder och frisörer. Och inte alls enkelt…frågan är: Vad gör vi om du/jag är en missnöjd kund efter ett frisörbesök?

Jag tror att de flesta seriösa frisörer någon gång haft en kund som ringt och sagt att ”jag är inte helt nöjd med min frisyr” och det är ju såklart jättetråkigt för oss frisörer men så kan det ju vara när man arbetar med människor och något så viktigt och kreativt som hår.

Jag får ofta samtal och mail angående hårfärg och vid några tillfällen ifrån tjejer som varit hos en frisör och gått ifrån sitt besök missnöjda med sin färg. Färgen kanske har blivit lite för mörk, ljus eller i fel nyans, andra resultat kan ju vara helt misslyckade rent tekniskt där till exempel färgen är ojämn eller där täckningen av gråa hår inte riktigt lyckats. Ofta berättar de missnöjda kunderna för mig om vilket resultat de önskat och vilket resultat de fått. Många gånger känner de sig ledsna och dumma och undrar vems felet är och vad man kan göra åt det misslyckade resultatet.

Jag ska försöka bena upp det här på ett bra sätt…om det går… :-)

Om något blir tokigt hos frisören så är mitt första råd att ta kontakt med honom/henne och förklara att du inte blivit nöjd och vad du inte är nöjd med. Själv så uppskattar jag att mina kunder ger mig chansen att fixa det som inte känns bra. Tyvärr hör jag alltför ofta från kunden att de känner att frisören inte riktigt vill höra på. Vilket är jättetrist att höra. Men de flesta frisörer jag har arbetat tillsammans med är mån om sina kunder och vill att de ska vara glada och nöjda. Om du känner förtroende för din frisör så ge denne chansen att rätta till det som inte känns bra. För vi frisörer är ju inte mer än människor vi heller… ;-)

Men vad gör du om du inte känner förtroende för frisören? Det är där det blir knepigt för alla inblandade. Du borde gå tillbaka och säga just det och be att få pengarna tillbaka, men tyvärr så är jag rädd för att du måste ge frisören en ny chans innan pengarna tillbaka kan vara ett alternativ. Även om jag själv nog valt att ge pengarna tillbaka om så vore fallet. Delvis för att det bara finns en sämre reklampelare än en missnöjd kund…och det är en arg missnöjd kund…

Sen måste jag tillägga att det givetvis finns personer från båda håll som inte beter sig schysst och att behandla sin kund eller frisör respektlöst eller att utnyttja den snälla frisörens goodwill är ju såklart aldrig ok. Men det är inte de jag skriver om idag…

Förra veckan hade jag en vän i stolen som blivit ordentligt missfärgad. Linda ville gå från blekt ljusblond till en något mörkare mellanblond nyans och kom ut som en total katastrof. Gul/orange brun i botten med blå/grön/svarta längder som var uppblandade med lite gula partier och 1200kr fattigare . Hon var förtvivlad och visste inte vad hon skulle ta sig till. Och till råga på allt avslutade frisören med att säga att ”om det känns lite mörkt kan vi göra lite ljusa slingor nästa gång”…jag tror inte att det kommer bli någon nästa gång för Linda hos den frisören…

Nu vill jag vända mig till frisören en stund…

Om du som frisör känner dig osäker på ett jobb så konsultera en kollega eller en tekniker för det märke du arbetar med eller gör det inte! Du skapar ett förtroende hos kunden genom att säga att ”det där är ett avancerat jobb som min kollega skulle göra mycket bättre” och rekommendera dem att göra just den behandlingen hos någon annan.

Sen tycker jag att du ska boka upp dig på nästa kurs, där du kan lära dig det du känner dig osäker på, så du nästa gång glatt kan ta dig an det avancerade uppdraget.

Jag har en kollega i branschen som jag anser vara en av de vassaste och som har utbildat frisörer inom klippteknik på den allra högsta nivån. Hon arbetar på en av Stockholms finare frisörsalonger och är en fullbokad och omtyckt frisör. Till och med en frisör på den nivån har vid ett par tillfällen ringt mig och sagt att ”nu har jag en kund i stolen som jag tror att du skulle göra bättre, har du någon möjlighet att ta dig an henne? Jag har redan pratat med kunden om det…” oftast har det inte funnits någon möjlighet för mig att ta hand om hennes kund men då har vi tillsammans gått igenom det som hon vill göra och sen har hon klarat det alldeles utmärkt på egen hand. Det jag vill säga är att du absolut inte är någon sämre frisör för att du ber om hjälp….

Att som frisören gjorde i Lindas fall, lägga på en färg utan att ha en aning om resultatet måste ju ha varit en minst lika hemsk upplevelse för frisören som för Linda. Jag kan bara föreställa mig ångesten när hon sköljer ur färgen och ser resultatet. Jag kan inte tänka mig att hon var oberörd även om hon visserligen hade mage att skicka ut Linda och låtsas som ingenting. Jag skulle tro att hon inte hade en aning om hur hon skulle få ordning på det hon ställt till med och ville bara få ut henne ur salongen för att försöka förtränga hela händelsen…

Resultatet av detta blir ju inte alls bra!! Linda kommer berätta för alla hon känner om sitt misslyckade besök och blir det fler sådana kunder från samma salong så kommer det snart vara tomt i salongens stolar och det är ju jättesorgligt och onödigt! Allt handlar ju om kunskap och utbildning! Det är ju så roligt att gå på kurs! Det gör ju vårat fantastiska jobb ännu roligare!

För att gå tillbaka till dig som kund så händer det här inte så ofta som tur är och jag brukar säga att man ska ge en frisör tre besök för att nå det perfekta resultatet. Då hinner vi lära känna både dig och ditt hår plus att vi successivt kan nå vårt önskade resultat. När man har en ny kund i stolen så har ju han eller hon varit någon annans kund i kanske flera år. Och den frisören hade kanske en helt annan tanke med ditt hår… Din lugg kanske behöver växa ut eller dina gamla ljusa slingor är lite trötta och behöver byggas upp med Olaplex innan färgen blir helt perfekt…eller så kanske vi får en bild av dig vid ditt första besök men ju mer vi lär känna dig så inser vi att du skulle passa superbra i en helt annan färg eller frisyr… ;-)

För att gå tillbaka till Linda så tog det mig fyra timmar att få bort det svarta och bara se till att hon fick en jämn och någorlunda naturlig färg. Eftersom Linda hade så trötta och sönderblekta längder under den grön/svarta färgen så ville jag inte gå på för hårt plus att Linda kände att det var lite roligt att få vara lite mörkare ett tag… Med hjälp av en flera rensningar och olaplex fick jag bort det svarta och sen färgade jag in hela håret med Masteys färg för att få en mer jämn och naturligt brun nyans.

Tyvärr visar inte bilderna riktigt allt men här får ni ett litet hum om hennes resa…

Här är Lindas blonda färg innan frisörbesöket:

Lindas blonda hår innan färgningen

Här är hennes misslyckade färg som var alldeles för mörk mot vad hon tänkt och mer ojämn än vad bilderna visar…Lindas misslyckade färgning...

De 4 sista bilderna är efter att jag rensat bort det svarta och färgat in henne…plus en ordentlig olaplexbehandling och inpackning med Oribes Gold Lust Masque…Lindas nya färg efter 4 timmar i min frisörstol

Lindas färg efter 4timmar i min frisörstol...

 

%d bloggare gillar detta: