Har du svårt att kommunicera med din frisör?
Efter snart 30 år i frisörbranschen så har jag oräkneliga gånger träffat på kunder som upplever att det är svårt att kommunicera med sin frisör. Att det uppstått missförstånd. Att man har olika syn på ett ”lyckat” slutresultat.
Konsultationen är förmodligen det svåraste och det viktigaste momentet vid ditt frisörbesök.
Jag skulle vilja säga att konsultationen förmodligen är en av de svåraste bitarna med att arbeta som frisör. Men som med allt annat så finns det såklart två sidor av myntet. Jag kan med all säkerhet säga att ingen frisör medvetet väljer att missförstå sin kund. Jag tror att alla som arbetar med kunder oavsett bransch vill ha nöjda kunder. Men vad är det som går snett i kommunikationen?
Jag har försökt bena ut det här…
Ur frisörens perspektiv så kommer svårigheterna på riktigt när kunden har orimliga förväntningar eller inte själv riktigt vet hur hen vill ha det, utan kommer på när frisyren/färgen är klar att just detta inte var vad hen önskat. Då blir det väldigt svårt för oss. Jag har ibland också upplevt att kunden inte riktigt lyssnar när man förklarar vad som är möjligt även om de svarar att de förstått. Och sen ändå blir besviken över att man inte kan trolla.
Ur kundens perspektiv kan jag förstå frustrationen när man försöker förklara vad man vill ha. Man kanske har tagit fram bilder och är så tydlig man bara kan. Kunden får till svar att visst det här fixar jag. Men trots allt lyckas frisören inte nå det önskade resultatet. Och ovanpå det uppenbara så vill frisören inte riktigt erkänna att det inte blev som det var tänkt. (Här kan du läsa om när Linda var med om ett misslyckat frisörbesök.)
Så hur ska vi undvika att det blir fel?!
Jag har lärt mig med tiden och med massor av erfarenhet att det är värt att ta mig den där extra tiden med varje ny kund för att verkligen göra en grundlig konsultation.
- Att ställa extra kontrollfrågor.
- Att titta på bilder.
- Att noga förklara vad som är möjligt.
- Aldrig lova något jag inte är säker på att jag kan leverera.
- Försäkra mig att hen verkligen förstått vad jag menar.
- Få kunden att förstå att jag inte kan trolla hur skicklig jag än är i mitt hantverk.
- Och även informera om det kan tillkomma ytterligare kostnader, det är inte roligt för någon om prislappen blir högre än vad kunden tänkt sig.
- Om det inte blir precis så som jag tänkt mig så vill jag vara först med att uttrycka det. Inte låta kunden hinna få den där jobbiga känslan i kroppen då hen ska behöva förklara vad som blivit fel.
- Aldrig köra över kundens känslor och åsikter. Tycker hen att nyansen är för gul så är den det oavsett vad du som frisör tycker.
Som frisör kan jag ju såklart önska mig att kunden vågar lita på min kompetens och att hen har rimliga förväntningar…
Du som kund kan tänka på att:
- Våga lita på att vi kan våran sak och lyssna på våra råd.
- Ta med bilder på vad du önskar och inte önskar.
- Ha rimliga förväntningar.
- Räkna med att det kan ta upp till tre besök innan du når det önskade resultatet.
Här kommer lite inspirationsbilder…en eller flera av de här kunderna har känt att kommunikationen inte riktigt har funkat hos sin förra frisör och har på så sätt hamnat hos oss på Colours…